Miért nem elég önmagában a meditáció?
Miért nem elég önmagában a meditáció?

Miért nem elég önmagában a meditáció?

Sokan azt gondolják a meditációról, mintha minden problémára az abszolút gyógyírt jelentené. Erre rá is erősítenek azok a sztereotíp ábrázolások, amikor békésen mosolygó buddhista szerzeteseket láthatunk különböző meditációs pózokban. Sok meditációt oktató tanár és magukat gurunak kinyilvánító emberek is ráerősítenek erre a tévhitre, amikor nem beszélnek arról, hogy a meditáció önmagában...

Tovább olvasom

Miért fontos az éberség (mindfulness) gyakorlása koronavírus idején?
Miért fontos az éberség (mindfulness) gyakorlása koronavírus idején?

Miért fontos az éberség (mindfulness) gyakorlása koronavírus idején?

Mi is pontosan a mindfulness vagyis a buddhista éberség gyakorlat? A mindfulness gyakorlása éberségre ösztönöz minket a hétköznapi cselekedeteinkben. Megválaszthatjuk azt, hogyan reagálunk egy helyzetre, ahelyett, hogy automatikus üzemmódban cselekednénk. Például most koronavírus idején több fórumon olvashatjuk, hogy ne érjünk az arcunkhoz, hogy így elkerüljük a fertőzést. De könnyű mondani,...

Tovább olvasom

Szexuális visszaélések a buddhista egyházban
Szexuális visszaélések a buddhista egyházban

Szexuális visszaélések a buddhista egyházban

Magyarországon az utóbbi években egyre többet hallhatunk a keresztény egyházban elkövetett szexuális visszaélésekről. Ám tőlünk nyugatra már sokkal régebb óta folyik a diskurzus a valláson belüli visszaélésekről és kiterjed más vallások egyházaira is, például a buddhista egyházra. Annak ellenére, hogy itthon egyre több egyházi visszaélés kerül napvilágra, még mindig rengeteg...

Tovább olvasom

A disszociáció és az együttérzés viszonya 2.rész
A disszociáció és az együttérzés viszonya 2.rész

A disszociáció és az együttérzés viszonya 2.rész

A bántalmazóval való együttérzés nem fogja feloldani a traumás tüneteket. Miért állítom ezt? A megbocsájtás narratívája a társadalmunkban azt a társadalmi rendet hivatott szolgálni, hogy a traumákról ne kelljen beszélni (tagadás), ne kelljen meghallgatni a túlélők beszámolóit (ignorálás), az elkövetőknek ne kelljen felelősséget vállalni a tetteikért...

Tovább olvasom

A disszociáció és az együttérzés viszonya 1.rész
A disszociáció és az együttérzés viszonya 1.rész

A disszociáció és az együttérzés viszonya 1.rész

Hogyan továbbíthatják káros módon a buddhizmus egyik alaptanítását, az együttérzést a vallási tanítók a gyakorlók felé? Hogyan befolyásolja a vallásos embereknek az együttérzésről való interpretációját, majd gyakorlatba ültetését a bántalmazás hatására kialakult disszociációs állapot (lehasítás)? Következő írásomban ezekre a kérdésekre keresem a...

Tovább olvasom

Isten a buddhizmusban – 2. rész
Isten a buddhizmusban – 2. rész

Isten a buddhizmusban – 2. rész

Ebben a részben pár szót ejtenék azért a buddhizmus üresség fogalmáról, ami félreértelmezve könnyen vezethet tagadások sorozatához. Nágárdzsuna (2-3. sz.) és később Aszanga (4. sz.) óta ez egy iszonyú menő buddhista kifejezés, a szanszkrti Śūnyatā–t fordítják ürességnek. Bár mindenhol figyelmeztetnek arra, amit én is leírok, így is azt tapasztaltam a magyarországi...

Tovább olvasom

Isten a buddhizmusban – 1. rész
Isten a buddhizmusban – 1. rész

Isten a buddhizmusban – 1. rész

Nem kinyilatkoztatás akar ez itt lenni, hanem saját tapasztalat, saját következtetés és saját vélemény. Úgy általában, mióta az eszemet tudom, foglalkoztatnak a vallások, a különböző kultúrák és társadalmak. Mikor éppen nem vallásosnak élem meg magam, akkor is vallási kérdéseken töprengek, csak akkor erősebb a kritikus oldalam. Ahogy ez kerül egyre...

Tovább olvasom