A kormány a pápára vár

A kormány a pápára vár

A kormány a pápára vár

A kormányt bíráló, kemény hangnemű cikket közölt a pápalátogatásról a 200 éves múltra visszatekintő, neves londoni katolikus hetilap, a The Tablet. Az írás szerzője az ismert Magyarország-szakértő és kulturális antropológus, Marc Roscoe Loustau. Az alábbiakban a cikket foglaljuk össze.

A pápa látogatása

Ferenc pápa három napra látogat Magyarországra, találkozik Novák Katalin köztársasági elnökkel a Sándor-palotában, majd Orbán Viktor miniszterelnök fogadja a katolikus egyházfőt.

Ferenc látogatását nagy figyelem kíséri, tekintve, hogy a populista, nacionalista magyar kormányfő és pártja nem egyszer feszült össze a pápával.

A látogatás geopolitikai szempontból fontos nyilatkozatoknak is platformot nyújthat, ugyanis Ferenc beszélni fog a budapesti görögkatolikus egyházközösségekkel. A görögkatolikusok a legnagyobb keleti katolikus közösség Ukrajnában, akiknek szerepük volt az ukrán nemzeti mozgalmakban. A pápa a látogatás apropóján tisztázhatja, hogy bár Orbán Viktorral látszólag mindketten a béke táborához tartoznak, de míg Ferenc békefelhívásai abból a vágyból fakadnak, hogy az emberi szenvedés a leghamarabb véget érjen, addig a miniszterelnök kiszámított geopolitikai játékot játszik. Az általa javasolt béketárgyalások ugyanis azt jeleznék, hogy Ukrajna de facto elismerte, hogy Oroszország ellenőrzi területének egy részét.

kép forrása: EPA photo

Az elesettek segítése, mint kereszténység lényege

Ferenc pápaságának központi üzenete, hogy a kapitalizmus érzéketlenné teszi az embereket, köztük a keresztényeket is a társadalom legelesettebbjei iránt. Ebben a szellemiségben tesz látogatást a pápa a Szent Erzsébet-templom szomszédságában, katolikus szervezetek által fenntartott hajléktalan- és menekültszállókon. Ez a gesztus összhangban van azzal az üzenettel, amelyet a legutóbbi látogatása alkalmával, 2021 szeptemberben a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus záró szentmiséjén címzett a magyarok felé, vagyis, hogy “nyújtsák ki karjaikat mindenki felé”.

Ehhez kapcsolódóan Loustau megemlíti a 2018-ban keresztülvitt alkotmánymódosítást, amely tiltja a “közterületen való életvitelszerű tartózkodást”. Vagyis a rendőrségnek jogában áll eltávolítani az utcán alvókat a közterületről és elkobozni a holmijukat.

A törvényt kritizáló érdekvédelmi csoportok ezt követően kormányzati zaklatással szembesültek: Iványi Gábor lelkész, a Magyar Evangéliumi Testvérközösség és az Oltalom Karitatív Egyesület vezetője hangot adott felháborodásának, hogy az állam bünteti a hajléktalanságot, és börtönnel fenyegeti a fedél nélkül élőket: “A keresztények nem azért keresztények, mert van egy papírjuk, amelyen az áll, hogy keresztények, vagy mert ’keresztény” pártot alapítanak’” – mondta. “A keresztények azért keresztények, mert arra törekszenek, hogy olyanok legyenek, mint Krisztus. Ami a menekültekkel, a hajléktalanokkal való bánásmódot, a prostitúció kezelését illeti, Ferenc pápa példát mutat nekünk, hogy hogyan kell úgy viselkednünk, mint Krisztus.”

kép forrása: 777 blog

Abúzus túlélők a Magyar Katolikus Egyházban

A pápa hivatalos programjában nem szerepel a papi szexuális visszaélések túlélőivel való találkozás, annak ellenére, hogy a magyar katolikusokat megrázták a közelmúltban napvilágra került visszaélési ügyek és azok vitatható kezelése az Egyház részéről.

A cikk Hodasz András ügyét említi, pontosabban azt a momentumot, amikor „a közösségi médiaszolgálatáról híres karizmatikus fiatal pap” a Szemlélek nevű oldalon számolt be arról, hogy egy pap gyermekkorában molesztálta őt. Később “megbocsáthatatlannak” nevezte, hogy a magyar egyház nem engedélyezte a visszaélési ügyek kezelésének független vizsgálatát.

Az ügy súlyosságát sok mindenen túl az is mutatja, hogy a Hodász cikk megjelenése után olyan sok túlélő kereste meg Gégény Istvánt, a Szemlélek Alapítvány elnökét, hogy külön honlapot hoztak létre, amely szakmai eszközöket és erőforrásokat kínál az áldozatoknak. Eközben egyértelmű volt, hogy az egyházi tisztviselők jobban aggódtak a következmények megfékezése miatt, amit az is jól szemléltet, hogy a Magyar Kurír a cikk megjelenése után villámgyorsan kiadott egy, az áldozat felé teljes érzéketlenséget mutató nyilatkozatot, melyben kijelentik, hogy nem volt előzetes tudomásuk Hodasz ügyéről. Sőt Veres András, a Magyar Püspöki Konferencia elnöke odáig ment, hogy kijelentette, hogy „Magyarországon a családbarát kultúra miatt – a liberális Nyugattal ellentétben – ritkán fordulnak elő visszaélések. Így hát nem csoda, mondja Gégény, hogy az áldozatok nem bíznak az egyházban.

Ferenc a látogatásának első estéjén fog az ország püspökeihez szólni a Szent István Bazilikában. Bár nem valószínű, hogy kitér majd a visszaélési ügyek egyházi kezelésére, de ha a beszédben megemlíti az alázatos egyház szükségességét, akkor a győri püspök közelmúltban tett nyilatkozatai “a magyarok különleges kultúrájáról” talán más fényben fognak feltűnni.

Fordította és szerkesztette: Bonifert G. Rita

Facebook Comments