Isteni erőmű: A színes modern templom

Isteni erőmű: A színes modern templom

Isteni erőmű: A színes modern templom

Az evangélikus templom Nyugat-Berlin Wilmersdorf negyedében magasodik az ég felé. Szerkezetileg az épület inkább a téglából készült expresszionista irányzathoz tartozik, mint az art deco-hoz, noha a két iskola megannyi alapeleme felfedezhető, úgymint például az egyszerűség és a geometrikus díszítés.

Már az 1920-as években elindult az projekt, azonban maga az építkezés később valósult meg 1930-33 között. Az egyre sűrűsödő politikai légkör nem tette lehetővé a fő tervező, Ossip Klarwein részvételét a megnyitón mert Palesztinába emigrált a politikai üldöztetés elől. Az épület is megszenvedte a háborúban kicsúcsosodó konfliktust: 1943-ban a szövetségesek bombazáporában szinte teljesen lepusztult. A templom romjain kórház működött a berlini csata idején, majd a háború után lassan elkezdték az újraépítést.

kirche-am-hohenzollernplatz-berlin-seeinberlin-8.jpeg

Érzelemdús téglatemplom

A masszív téglaépület, ami az építészeti expresszionizmus képviselője inkább törekszik az emberi érzelmek nagyvolumenű megjelenítésére, mint a funkcionalizmusra. Mint, avantgárd művészeti mozgalom az építészeti expresszionizmus a 20. században Németországból indult hódító útjára, olyan neves képviselőkkel, mint a későbbi Bauhaus iskola alapítója Walter Gropius és Erich Mendelsohn. Az építészek az emberben dúló mély érzelmeket építették meg olyan modern gyártással készült anyagok felhasználásával, mint a tégla és az üveg. Ezek a felületek a Wilmersdorfi templomot is látványossá teszik.

A masszív téglafalaknak köszönhetően „Isteni erőműként” is hivatkoznak rá, de az üvegfalak törékenysége tompítja a vörös tégla brutális erejét. Az oltár mögötti ablakra Sigmund Hohn berlini üvegfestő festette fel az evangélikus idézetet: „Eléd lépünk és hálát adunk Neked, mielőtt felmegy a nap!”

A templom legpazarabb művészi elemei az oldalablakok, amelyeken az átszüremlő napsugarak szivárványos színben fürösztik a szakrális teret.  Achim Freyer a berlini festő és elismert színházcsináló művész kezeit dicséri a belső teret meghatározó látványos fényjáték. A színek szimbolikus jelentése sok mindenre emlékeztetik a belépő látogatókat, többek között arra a szövetségre, amelyet a Teremtő kötött az emberiséggel…

Képek és a szöveg forrásai:

https://hugo-distler-chor.de/geschichte/kirche-am-hohenzollernplatz/

https://www.kirchenkreis-steglitz.de/news-detail/nachricht/aus-tiefsten-tiefen-zu-hoechstem-licht.html

Facebook Comments