A cikk elsősorban szeretne eloszlatni egy olyan tévhitet, ami mindig megjelenik, ha valláson belüli szexuális abúzusról van szó: a pedofil papok mítoszát. Ez a mítosz ügyesen tereli el a figyelmet arról, hogy valójában a papok vagy szerzetesek nem pedofil indíttatás miatt élnek vissza a gyerekekkel, ez a ritkább. Az egyházi szexuális visszaéléseknél (ugyanúgy, mint a nemi erőszak eseteknél) mindig az a szándék, hogy a másik felett uralkodhasson az elkövető, tehát hatalmi visszaélésekről beszélhetünk.
Kép forrása: South Park
Ezek az elkövetők először gondosan felmérik a terepet, vagyis a legkiszolgáltatottabb gyerekkel fognak visszaélni, mivel az hozza izgalomba az elkövetőket, ha egy maguknál gyengébben gyakorolhatják a hatalmukat. Rachel Moran feminista aktivista és újságíró nagyon jól példázza az elkövetőknek ezt a viselkedését, amikor a könyvében leírja azt a tapasztalatát, amit még gyerekként, prostitúcióba kényszerülve kellett elszenvednie: egy idő után rájött arra, hogy ha elárulja a kuncsaftoknak a valódi életkorát, – vagyis azt, hogy igazából 15 éves – akkor hamarabb elélveznek és ő így gyorsabban megszabadulhat tőlük.
Az egyházi szexuális erőszak nem pedofil kérdés, hanem sokkal inkább gender kérdés, vagyis úgy kell(ene) vizsgálnunk az abúzusokat, mint hatalmi viszonyok mentén kialakult társadalmi nemi kérdéseket. Mindemellett ne feledkezzünk meg a többi vallásról sem, a szexuális visszaéléseket ne korlátozzuk kizárólag a katolikus egyházra, ez nem a papok jellegzetes abuzív viselkedése. Például itt, itt és itt olvashattok a buddhista egyházban is megtörtént esetekről, amit szerzetesek vagy vallási vezetők követtek el.
Kép forrása: nakedpastor.com
Miért is fontos kitérni a többi vallásra és gender-szemüveggel vizsgálni a visszaéléseket? Az igaz, hogy a cölibátus indirekt módon valóban az egyik oka a papok által elkövetett abúzusnak, de tágabb keretben, rendszerszinten az abúzus valójában a patriarchátus terméke. Már mikroszociális szinten az egyének megtanulják a családban, hogy az apa az abszolút tekintély, a rend fenntartója, akinek a szava isteni kinyilatkoztatással ér fel. Ha a makroszociális szintet nézzük, ott is ugyanarra a férfiközpontúságra bukkanhatunk: a társadalmi struktúrák mind a férfiak dominanciája köré szerveződnek. Ráadásul a férfiak egy olyan rendszerben szocializálódnak, ahol meg kell tanulniuk, hogy a férfiasságukban akkor lesznek elismertek, ha folyamatosan a versengő, leuraló dominanciára törekednek az életükben. Nyilván itt társadalmi szocializációról van szó, nem pedig megmásíthatatlan, esszenciális, Isten vagy természet adta adottságokról. A gender szerinti elemzés csupán csak arra hívja fel a figyelmet, hogy a társadalmi intézmények is egy olyan status quo-n alapulnak, ami természetesnek állítja be a férfiuralmat, és ezért az intézmények szabályzatai, gyakorlatai, szokásai is ezen világnézet mentén épülnek fel. Az abúzus így hát az egyházi struktúrákba ágyazódik.
Az egyház alapja a hatalom, amely mindegyik egyháziasított vallásnál ugyanazon, nemek szerinti alá-fölérendeltség szerint épül fel. A hatalmi pozíciókat férfiak birtokolják, a nőket viszont kizárják a központi döntéshozói pozíciókból. Ezt a rendet több vallási szabály fenntartásával biztosítják. Kulturális és térbeli különbségek nyilvánvalóan vannak a különféle világvallások között, de a hatalommal való visszaélés évszázadok óta hasonlóan működik mindenhol. A gyerekek elleni szexuális visszaélések olyan régóta léteznek, mint a jó öreg patriarchátus maga.
Amikor egyházi szexuális erőszakról beszélünk, nem szabad figyelmen kívül hagyni azt az analógiát, ami incesztus eseteknél is szintén megfigyelhető. Ahogyan a gyülekezet vagy szangha (buddhista közösségek) tagjai Istenként, tévedhetetlenként és szentként tekintenek a papokra, szerzetesekre és gurukra, úgy tekint a patriarchális rendszer a családapákra. A szent és sérthetetlen apákra, akikről senki se tudja elképzelni, hogy “olyat” tennének. Az emberek nem ismerik fel az erőszakot, mint erőszak, mert már életvitelszerűen beépült a társadalmunkba, normává alakult. Kezdjük már csak annál a jelenségnél, hogy teljesen elfogadott társadalmilag, ha az apuka a lánya seggére csapkod a hétvégi grillpartin a haverok előtt és ezen mindenki jót kacag. A mainstream pornó a legdurvább nőalázásásokat és nemierőszakokat izgató szexuális viselkedésnek állítja be. Az utcai szexuális zaklatás (catcalling) a nők mindennapjainak a része, a férfiaktól meg elvárt maszkulin viselkedési forma.
A strukturális problémák láthatatlanok lesznek egy olyan társadalomban, ahol minden eszközt bevetnek arra, hogy ezeket az erőszak eseteket eltussolják, vagy úgy tüntessék fel azokat, mintha egyéni problémák lennének. Pedig száz évvel ezelőtt már Freud is leleplezte a bécsi felső osztálybeliek családjaiban terjedő szexuális abúzusokat, amelyekről már akkor kiderült, hogy nem egy-két esetről van szó, hanem járványméretű jelenségről. De végül miért nem hozta nyilvánosságra? Levelezéseiből kiderül, hogy Freud konkrétan megfutamodott. Amikor publikálta A hisztéria etiológiája (kóroktana) című tanulmányát, miszerint női páciensei (akiknek többsége „rendes családból” származott) tömegesen számoltak be gyerekkori szexuális erőszakról, nem hisztériában, hanem olyan érzelmi zavarokban szenvedtek, amiknek legfontosabb kiváltó oka a gyerekkori szexuális visszaélések voltak. Miután Freud publikálta ezt az együttérző tanulmányát, ami azt bizonyította, hogy a bécsi értelmiség köreiben nyüzsögnek az incesztus elkövetők, keményen kinevették és kigúnyolták kollégái. Ami nem meglepő, mivel az elkövetők között ott voltak Freud barátai is. Kinevették, mert hitt azoknak, akik meséltek az ellenük elkövetett gyerekkori szexuális abúzusokról. Valószínűleg a pozíciója és hírneve megtartása érdekében, inkább megalkotta az elfogadhatóbb Ödipusz-komplexus elméletét. Az apák által elkövetett szexuális erőszakok valóságot száműzte a tudattalanba és fantáziáknak kiáltotta ki. A mai napig erősen tartja magát ez az elmélet nem csak a pszichológiában, hanem a pop-kultúrában is.
A tagadás mindig is az első számú önvédelem, nemcsak az incesztus, hanem bármely erőszak típus elkövetőinél. Nem tudni olyan elkövetőről, aki beismerte volna tetteit, úgy, ahogyan az valójában megtörtént. Az elkövetők legtöbbször minimalizálják az általuk elkövetett erőszakot, szépítik azt, vagy önmagukat állítják be áldozatnak. Az a tévhit, miszerint az incesztus rendkívüli módon ritkán fordul elő, illetve az a tendencia, hogy kétségbe vonjuk a gyerekek beszámolóit a szexuális abúzusról, a mai napig keményen tartja magát a köztudatban. A többségi társadalom támogatásával, az incesztuózus apák, a nagytekintélyű buddhista guruk és a keresztény papok sikeresen megőrzik a titkaikat, miközben a társadalomtól elismerésben és megbecsülésben részesülnek.
Mindezeket az információkat tekintetbe véve érdemes kiírtanunk a gondolkodásmódunkból a pedofil pap mítoszát, mert ez elviszi a fókuszt arról, hogy itt valójában nem beteg emberek követnek el „hibákat”, nem egy-két ember perverz szexuális „szokásáról” van szó, hanem felnőtt emberek egy társadalmilag jóváhagyott tekintélyelvű rendszerben vadásznak az áldozataikra. Mivel tudnánk lerombolni azokat a hazug falakat, amik a valóság elé felhúztak? Azzal, hogy hiszünk a beszámolóknak, felháborodunk, dühösek leszünk és cselekszünk. Mert nem csak az elkövetők tagadnak, hanem az egész társadalom is.
Ajánlott irodalom/weboldalak/információk/segélyvonal:
Judith Lewis Herman: Trauma és gyógyulás
Susan Forward: Mérgező szülők
http://www.muszajmunkacsoport.hu/
Szexuális erőszak: információk áldozatoknak, túlélőknek és segítőiknek: http://nokjoga.hu/sites/default/files/filefield/0408-keret-kiadvany-web.pdf
Keret koalíció a szexuális erőszak ellen: http://keretkoalicio.blogspot.com/
A cikk írója Tokai Zsófi blogunk új szerzője, jelenleg az ELTE TÁTK társadalmi nemek tanulmánya MA szakos hallgatója, BA tanulmányait a Buddhista Főiskolán fejezte be vallás-filozófia szakon.