A 2017-es év világszerte a Reformáció emlékéve volt. Martin Luther német Ágoston-rendi szerzetes ugyanis 1517 októberének 31-ik napján, Wittenbergben hozta nyilvánosságra 95 tételét, amely egy vitairat az akkori katolikus egyház téves gyakorlatával, az úgynevezett búcsúcédulák árusításával kapcsolatban. Nagy port vert fel. Felkeltette az egyszerű emberek érdeklődését is. Pár évtizeden belül a reformáció átrendezte a vallási és politikai törésvonalakat Európában. Az 500 éves évfordulót különösen is a protestáns egyházakban ünnepelték meg. Magyarországon, azon belül is Nógrád megyében, konkrétan a palóc fővárosban, Balassagyarmaton az evangélikusok előadások és koncertek sorozatát rendezték egész évben, és a „nagy napokon”, október 29-től 31-ig egy rendkívül színvonalas és intenzív tudományos konferenciát tartottak, amelynek előadóival készült előzetes interjúk anyagából egy kis füzetet is összeállítottak emlékeztetőül. Akinek kezébe került, bizonyára jó érzésekkel lapozgatja azóta is. Az előadók közül néhányan jó néven vették a felkérést, hogy most a Felszabtér blogon is közkinccsé tegyük bemutatkozásukat, vagy előadásukkal kapcsolatos gondolataikat. Az alábbi írás szerzője Fabiny Tamás a Magyarországi Evangélikus Egyház Északi Egyházkerületének a püspöke.
***
Ama 95 tétel élén ez a sokat idézett követelés áll: „Amikor Urunk és Mesterünk ezt mondta: ’Térjetek meg!’ – akkor azt akarta, hogy a hívek egész élete megtérés legyen.” Mai kifejezéssel élve úgy fogalmazhatunk, hogy Luther Márton ezzel a programmal lépett a nyilvánosság elé. Mindennek azonban előtörténete volt. A wittenbergi szerzetes nem egyszerűen „jókor volt jó helyen”, amint azt ma gyakran mondjuk valakiről, ő nem is egyszerűen az idők szavát ismerte fel. Szándéka nem az volt, hogy a publikum számára kedves dallamot pengessen, ellenkezőleg! Képes volt az árral szemben úszni. Anélkül, hogy a rettegő barátocskából a nyilvánosságot vállaló Lutherban zajló lelki folyamatokat pontosan ismerhetnénk, feltételezhetjük, hogy az 1. tétel ilyen programszerű megfogalmazása összefügg a sokat emlegetett „torony-élményével”. Egy írásában maga számol be arról az esetről, amikor Habakuk 2,4 igéje („az igaz ember hitből él”) és általában az „Isten igazsága” fogalma fölött tépelődött toronyszobácskájában. Amikor leesett a hályog a szeméről, és korábbi félelmétől megszabadulva felismerte, hogy ezek az igék boldogítók az ő számára, akkor szíve végre békességet talált: „A Szentlélek ebben a toronyban nyilatkoztatta ki előttem a Szentírást. Ekkor úgy éreztem, hogy teljesen újjászülettem, és tárt ajtókon keresztül egyenesen a mennyországba léptem be.” (Virág Jenő: Dr. Luther Márton önmagáról, Budapest 1937, 36-37)
Újjászületés és megtérés: e fogalompárban rejlik a reformáció genezise.
Mint ahogy az Újszövetség élén is ez a felszólítás áll: „Térjetek meg!” Keresztelő János „a megtérés keresztségét hirdette a bűnök bocsánatára” (Lk 3,3), Jézus igehirdetése pedig ezekkel a szavakkal kezdődött: „Térjetek meg, és higgyetek az evangéliumban!” (Mk 1,15).
Ennek jegyében kezdődött az egyház története is, hiszen pünkösdkor Péter apostol így prédikált: „Térjetek meg, és keresztelkedjetek meg valamennyien Jézus Krisztus nevében bűneitek bocsánatára, és megkapjátok a Szentlélek ajándékát” (Csel 2,38). Az akkor megtért mintegy háromezer ember alkotta az első jeruzsálemi gyülekezetet. Nem emberi lelemény, egyházszervezői buzgalom formált belőlük közösséget, hanem Isten Szentlelke.
A bibliai példák után érdemes az ősegyház életmegnyilvánulásaira figyelnünk. Az első századokban fogalmazódott meg az a Credo, amelyet apostoli hitvallásként ma is minden istentiszteleten elmondunk. Ha nem gépiesen mormoljuk a szöveget, akkor talán rácsodálkozunk arra, hogy a Szentlélekről szóló 3. hitágazatban van szó az egyházról: „Hiszek Szentlélekben, egy keresztyén anyaszentegyházat…” Ebben a megfogalmazásban leheletfinom különbségtétel is rejlik: nem az egyházban hiszek, ugyanis az nem helyezhető egy szintre a Szentháromság Istennel, ám hiszem, hogy ezt az egyházat a Szentlélek tartja.
Őseink erről az alábbi veretes mondatot fogalmazták meg: „Spiritus Sanctus conservat et renovat ecclesiam”, vagyis „A Szentlélek őrzi és újítja meg az egyházat.” Püspöki szolgálatom kezdetén ennek jegyében választottam a conservando et renovando fogalompárt az egyházkerület jelmondatának.
Személyes programomat pedig a Schmalkaldeni cikkek című lutheri iratnak arra a tételére igyekszem építeni, amely szerint az egyház „mutuum colloquim et consolatio fratrum”, vagyis a testvérek kölcsönös beszélgetése és egymást vigasztalása.
A reformáció egyházának programját foglalja össze ez a latin meghatározás. Beszélgetésre, két-, sőt többirányú kommunikációra van szükség, legfőképpen pedig egymás vigasztalására. Püspöki szolgálatom elején újra és újra a beszélgető egyház képét használtam. Ma a hangsúlyt inkább a vigasztalásra teszem.
Szeretném, ha vigasztaló egyház tudnánk lenni. Gyülekezeti tagjaink, a periférián élők, az egyházzal szinte semmiféle kapcsolatot nem tartók: mind-mind vigaszra szorulnak.
Lelkészek is. Püspökök is. Mélyszegénységben vagy éppen jómódban élők. Menekültek és azokkal riogatók.
A világ vigaszra szorul. Nem egyszerűen emberi törődésre és szolidaritásra – arra is –, hanem a vigasztaló Szentlélekre.
Luther ebben lehetett Isten eszköze. Nem a saját erejéből, hanem mert erre hívta őt el az Isten.