A meleg párok megáldásának tilalma újabb stigmatizálás?

A meleg párok megáldásának tilalma újabb stigmatizálás?

A meleg párok megáldásának tilalma újabb stigmatizálás?

Irmtraud Fischer grazi egyetemi profeszor válasza Ferenc pápa tilalmára

A Vatikán betiltotta az azonosnemű párok megáldását és hozzájárult ahhoz, hogy őket az egyház ismételten bűnösnek bélyegezze. Mindezért a pápa és azok a püspökök a felelősek, akik a rendelkezést végrehajtották.

Rut és Noémi

https://www.mutualart.com/Artwork/Naomi-and-Ruth/247FA8BDE52B8CB1

Nőként laikusnak számítok, így az érvényben lévő egyházjog alapján nem vagyok abban a helyzetben, hogy a végső felelősséget felvállaljam, amely jelenleg kizárólag a felszentelt férfiak kezében van.

Viszont, mint biblikus tudós, aki az életét az Ószövetség tanulmányozásának szentelte, illetve 35 éve teológiai nő- és társadalmi nemek kutatásával is foglalkozik, muszáj megszólalnom akkor, amikor a szentírásmagyarázat ennyire félrecsúszik.

Az áldás tiltására azzal érvelnek, hogy a Biblia egységes megítélést nyújt a homoszexualitást illetően. Ez azonban több szempontból is téves:

  • A Biblia sehol nem beszél arról, amit mai értelemben homoszexualitásnak nevezünk,  hiszen jelenleg szexuális orientációként értelmezzük ezt a fogalmat.

  • Azokban a kultúrákban, amelyekből a Biblia származott nagy hangsúlyt fektettek az utódokra, különösen azért, mert Izrael történelmében voltak olyan korszakok, amelyekben csupán minden 5. megszületett gyermek érte el a reproduktív életkort. A heteroszexualitás volt a norma, az emberek megházasodtak még azelőtt, mielőtt a szexuális irányultságukra ráébredtek volna.

  • A tiltás, hogy “férfival ne hálj úgy, mint nővel” kizárólag a fogság utáni Szentségtörvényben található meg. A nagy törvénygyűjteményekben, mint például a Szövetség könyvében vagy a deuteronómikus törvénygyűjteményben nincsen ilyen tiltás. Tehát nem beszélhetünk egy ennyire lezárt bibliai ténymegállapításról.

  • Elbeszélő szövegek is vannak, amelyek egymást szerető azonos nemű emberekről szólnak, akik jóllehet házasságban élnek, amelyben gyermekek fogannak és születnek meg, mégis életük elsődleges kapcsolata, amelyet egyedül a szerelem határoz meg, azonos nemű partnerükhöz köti őket.

  • Dávid, akinek sok felesége volt, de mégis kizárólag Jonatánt szerette, és Jonatán pedig őt. Dávid meg is vallja, hogy az őiránta érzett szerelme a nők felé irányuló szerelménél is nagyobb.

  • Rut úgy ragaszkodik Noémihez, mint ahogyan egy férfi a vőlegény örömdala szerint a feleségéhez (Rút könyve 1. fejezet a Teremtés könyve 1. fejezetét idézi). A gyermekét pedig, amely Boásztól fogan, nem a férfinak szüli, hanem Noéminek.

  • Aki képes a bibliai szövegeket előítéletmentesen olvasni, az sok olyan vonatkozási pontot talál bennük, amelyek igazolják, miszerint az azonos nemű párok kapcsolatai teljesen elfogadottak voltak.

Szent Péter bazilika Vatikánban

Vagyis nem lesz lehetőség arra, hogy az egyház egymást szerető embereket áldjon meg. Azonban arra van, hogy autókat, háziállatokat, vagy húsvéti sertéssonkát lehessen megáldani? Erről hol van szó a Bibliában?

Olyan sok szentelményt fogadunk el, amelyeknek semmiféle bibliai alapja nincsen, de amikor a nemekről van szó, akkor visszafordulunk a fundamentalizmushoz. Ez pedig az egyházam szellemi és morális szegénységi bizonyítványa.


Eredeti szöveg: Univ.-Prof. Dr.Dr.h.c. Irmtraud Fischer a Grazi Karl-Franzens Egyetem Katolikus Teológiai Fakultásának egyetemi professzora, az Ószövetségi Biblikus Intézet vezetője

Fordította: G. Bonifert Rita