Értem én a szekularizációs ötletet Habermastól,* nagyon mély. Ám Napóleon meg azt válaszolja Habermasnak, hogy „az államnak ezért kell az egyházat támogatnia, mert az állam nem tud vigaszt nyújtani”. Slemmer László gondolatai
Ebből nekem az jön le, hogy meg kell különböztetnem a negatív és a pozitív szekularizációt.
A negatív szekularizáció (=egyik egyház sem kap állami támogatást) rosszabb, mint a pozitív szekularizáció (=mindegyik egyház támogatást kap). Utóbbinál meg már csak a civilizáló állam a jobb, amely bármely egyházat civil kezdeményezésnek tekint, továbbá bármely civil kezdeményezést – legyen az egyház, érdekvédelmi szervezet, párt – olyan mértékében támogat, amilyen mértékben az átvállalja az állam szociális és kulturális funkcióit az államtól. Egy ilyen államban a társadalmi szervezetek különböző adókedvezményeit külön-külön olyanfajta tevékenységekre adhatnánk, amiket eddig történelmileg az egyházakhoz rendeltek (szociális munka, kulturális, oktatási, egészségügyi tevékenység). Aztán a civil szervezetnél, amelyiknél ez összejön, egymásba fonódva, ott ezek az engedmények annyira felszoroznák egymást, hogy mindez akár negatív adóba is átfordulhat – és máris összejön a pozitívan szekuláris egyháztámogatás. És akkor a kecske is jóllakik, meg a bárány is. És akkor még Horn Gyula vatikáni konkordátumát sem kellene fölmondanunk. A civil törvény meg előírná a társadalmi szervezetek belső jogszolgáltatásának kötelező elemeit, amik nélkül a szervezet nem civilszervezet, hanem bűnszövetkezet.
Amit a miniszterelnök ezzel az álságos államkereszténységével csinál, annak kevés köze van a ferenci Vatikánhoz. Inkább a hagyományos nagy péteri ortodox államegyház felfogáshoz van köze, ahol is „cuius legio, eius regio – cuius regio, eius religio”.
Itt, Magyarországon – és Oroszországban – nem a Theos fonódik össze a Kratein-nel, ez még nyomaiban sem elmozdulás a „teokrácia” felé. Nálunk a Baszileiosz teremti az Ecclesiát, ez egy „baszileklézsia”.
Vlagyimir Putyin orosz államfő és Kirill moszkvai pátriárka (index.hu)
*Csak a szekuláris állam képes garantálni a vallások szabadságát, mert ha egyik vagy másik vallás egy adott országban elkezd dominálni, akkor azonnal megpróbálja elnyomni, s maga alá rendelni az összes többit, illetve elvitatni azok szabad gyakorlását.