Elkötelezett keresztényekként szüntelenül keressük, mit nem csinálunk jól, mi romlott el az egyházban, melyek a téves tanítások és téves gyakorlatok. Eközben azonban nem feledkezünk meg arról sem, hogy keressük, milyen sok jót találhatunk a világban és egymásban! Hiszen maga Jézus biztatja tanítványait: „Aki egy pohár vizet ad nektek, nem veszíti el jutalmát”.
(Szerkesztői bevezető) … Kovácsné Dr. Nagy Emese programismertetőjéből: „A módszer célja, hogy minden gyerek tudásszintje emelkedjen, és része legyen sikerélményben az osztálymunka során. A program alkalmazásakor előtérbe kerül az eltérő szociokulturális háttérrel rendelkező gyerekek együttnevelése, a többségi kultúra, viselkedésnorma elsajátítása, az agresszió visszaszorítása.”
A Reformáció témája az Isten előtti megigazulás. Ez mai értelemben látszólag keveseket érdekel. Sőt, maga a megfogalmazás is értelmezést igényel. Mert ugyan ki forgolódik álmában manapság amiatt, hogy vajon egyedül a Szentírás-e a tan mércéje, vagy hogy vajon egyedül Krisztusért, kegyelemből, hit által lehet-e üdvözülni? Márpedig higgyük el, vannak ilyen emberek! És talán nem is annyira kevesen, mint elsőre gondolnánk. Ám ha ez nem is így lenne, ettől függetlenül érvényesek a reformációt kiváltó eredeti fölvetések. És a válaszok ma is ugyanazok, mint a reformáció idején. Ne feledjük azt sem, hogy a reformációnak voltak egyetemes, kultúránkat és életünket meghatározó következményei. Akár az iskolai oktatást, akár a nemzeti irodalmi nyelvet, akár a munkához, vagy a pihenéshez való jogot, akár a társadalmi igazságosságot, akár a teremtéshez és a teremtett világ megőrzéséhez való viszonyunkat tekintjük. Ezek időszerű, és mindenkit érintő témák. Az oktatásban, a kultúrában, a tudományban, a jólét és igazságosság érdekében elért eredményekben hogyan is ne láthatnánk meg magának Krisztusnak a munkálkodását? Főként egy olyan világban, amelyben annyi igazságtalanság, tudatlanság és bunkóság uralja a közgondolkodást? Mondja valaki azt, hogy ez nem minden embert érint! A szolidaritás, egymás támogatása és az egymásra való támaszkodás nem csupán e-világi ügy! Ez üdvösség kérdés is! Pláne, hogy azt már jól látjuk, hogy a rivalizálás, egymás kiszorítása, az ítélkezés, a megbélyegzés és az elbizakodottság a biztos pusztulás útja. Az emberiség és személy szerint minden egyes ember ma is nagy bajban van. Függetlenül attól, hogy erről tudomást vesz-e, vagy sem. Isten válasza az ember bajára ma is egyedül Jézus Krisztus, akit egyedül a Bibliából ismerhetünk meg. Jézus saját érdemeink nélkül, sőt érdemtelenségünk ellenére ingyen adja nekünk a bűnbocsánatot és az örök életet. Ezt sem kiérdemelni, sem megszolgálni nem lehet és nem is szükséges. Hanem csak gyermeki bizalommal, mint ajándékot elfogadni. Ez akkor is igaz marad, ha teljesen kiürülnének a templomok, és teljes érdektelenség övezné az istenkérdést, az egyházat és a mennyországot. Keressük hát a világban és egymásban is a jót, keressük Krisztust! Hiszem, megtaláljuk! A 2016-os Prima Primissima díjazottak között volt „magyar oktatás és köznevelés” kategóriában a Hejőkeresztúri IV. Béla Általános Iskola, mint hátránykompenzáló pedagógiai módszert használó iskola, melynek igazgatója Kovácsné Dr. Nagy Emese. Neki köszönhető egy újabb fejezet, a 2017-ben Balassagyarmaton kiadott reformációi emlékfüzetből:
***
A Borsodban található hejőkeresztúri iskola vonzáskörzete Hejőkeresztúr, Hejőszalonta és Szakáld községek. Az iskolánk tanulói létszáma meghaladja a 200-at, viszont a roma és nem roma tanulók arányában fokozatos változás figyelhető meg, amelynek jele, hogy az 1990-es évek egyharmadnyi roma tanuló aránya mára kétharmad felé emelkedett. Jellemző továbbá, hogy a tanulók közel 70%-a halmozottan hátrányos helyzetű, minden tizedik diák állami gondozott, és magas a sajátos nevelési igényű gyerekek aránya is.
A tanulók kétharmada naponta busszal érkezik az iskolába. Számunkra rendkívül fontos a tanulók képességének a kibontakoztatása, amelynek célja a tanulók kulcskompetenciáinak fejlesztése. A gyerekek mind továbbtanulnak, háromnegyedük érettségit adó iskolában folytatja a tanulmányait. Az iskola két egyetemnek, a Miskolci Egyetemnek és az Eszterházy Károly Egyetemnek a bázisintézménye, a logikai gondolkodásfejlesztés területén Géniusz tehetségpont, és, a Komplex Instrukciós Programnak (KIP) hálózat vezető iskolája.
Fő célkitűzéseink között szerepel a szülőkkel való kapcsolat ápolása, szorosabbá tétele, amelynek egyik útja, hogy az iskola olyan programokat kínál, ahol a diák – szülő – pedagógus hármas harmonikus együttléte biztosítható, és amely közös élmények a családok és az iskola közötti kapcsolatot erősítik és a különböző generációkat közelebb hozzák egymáshoz. Feladatunknak tekintjük tanulóink iskolai sikerhez juttatását, ezzel alapozva meg azt a törekvésünket, hogy az életben boldogulni tudó, sikeres gyerekeket bocsássuk ki az iskola falai közül.
Hogyan érjük el mindezt? Nos, az intézmény több speciális program köré szervezi tevékenységét.
A Komplex Instrukciós Program – KIP olyan speciális kooperatív tanítási módszer, amely lehetővé teszi a tanárok számára a magas szintű csoportmunka szervezését olyan osztályokban, ahol a tanulók közötti tudásbeli különbség és kifejezőkészség tág határok között mozog. A módszer célja, hogy minden gyerek tudásszintje emelkedjen, és része legyen sikerélményben az osztálymunka során. A program alkalmazásakor előtérbe kerül az eltérő szociokulturális háttérrel rendelkező gyerekek együttnevelése, a többségi kultúra, viselkedésnorma elsajátítása, az agresszió visszaszorítása.
Az iskolára jellemző, hogy a szülők aktív szerepet vállalnak az iskola életében. Vajon hány olyan iskola van az országban, ahol a szülőknek lehetőségük van az iskolában tanítani a gyermekeiket? A mi iskolánk ilyen. Cserébe az iskola olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyeket nem csak a diákok, hanem a szülők is igénybe vehetnek. Ennek az együttműködésnek egyik megvalósítója a Generációk Közötti Párbeszéd Program, ahol a foglalkozások a gyerekek és a szülők kölcsönös tanórai együttműködésén alapulnak.
Egyre növekvő mértékben kívánunk teret adni a közös élményszerzésnek, amelynek egyik hatékony eszköze a logikai és táblajáték-foglalkozások szervezése. Az iskolában bevezetett táblajáték-foglalkozások fő célkitűzései között szerepel a gyerekek értelmi képességének, fejlesztése, a szabadidő igényes, tartalmas eltöltése, a társas élet, a szociabilitás erősítése, a rendszeres megmérettetés, versenyzés és a hagyományápolás. A táblajáték alkalmazásának egyik nagy hozadéka a csapatmunkára való alkalmasság kifejlesztése, amelyben elsősorban a kommunikációs- és elemző készség kap helyet. Tanulóink nemcsak az országos és nemzetközi táblajáték versenyeken érnek el kiváló eredményeket, hanem sportban, megyei szinten tantárgyi megmérettetéseken (magyar, idegen nyelv, matematika, történelem, angol) is.
Azt gondoljuk, hogy nálunk sikerül biztonságos, derűs légkörben egyéni képességeiknek megfelelően, az életkoruknak legmegfelelőbb módszerekkel és eszközökkel fejleszteni a gyerekeket. Ezzel azt érjük el, hogy az alapoktatás befejezésével a gyermekek életkoruknak megfelelően önállóak, magabiztosak, képesek gondolataikat érthetően közölni, tudnak a közösség elvárásaihoz megfelelően alkalmazkodni, érzelmeiket szocializált formában kifejezésre juttatni. Derűsek, bizakodóak, egymást elfogadóak. A hejőkeresztúri iskola a Komplex Instrukciós Program – KIP vezető intézménye.
Mit szeretnénk? Ha minden iskolában elégedett tanárok dolgoznának. Egy pedagógus azonban csak akkor elégedett, ha a gyerekek boldogok és jól teljesítenek. Ezért feladatunknak tekintjük programunk átadását mindazoknak az intézményeknek, amelyek sikeresen kívánják kezelni a tudásban és szocializáltságban színes tanulói csoportokat.
Sokszor vetődik fel a kérdés, hogy ha ilyen sikeres a módszer, akkor miért nincs már ott minden iskolában, legyen az alap vagy középfokú intézmény. Nos, a hejőkeresztúri iskola már 10 éve alkalmazta a módszert, amikor az érdeklődők nagy száma miatt a disszemináció, terjesztés elkezdődött. Ma 71 iskola, 20 ezer diák és kb. 1500 pedagógus alkalmazza a módszert. Többségben vannak általános iskolák, de van 16 középiskolánk is. A tanulói összetételüket tekintve rendkívül színesek az intézmények, vannak egyháziak és vannak államiak, van olyan intézmény, ahová csak roma tanulók járnak, de van olyan intézmény is, ahol az arányuk elenyésző. Az intézményekkel a kapcsolattartás intenzív, éves szakmai konferenciát, közös programokat rendezünk. A program mindenhol ugyanazt az eredményt garantálja: a tanulók magatartásbeli problémája mérséklődik, sőt megszűnik, és az alulmotiváltság eltűnik. A siker kulcsa mindehhez a pedagógusok és az intézmény vezetője. A Komplex Instrukciós Program – KIP elérhetősége
Kovácsné Dr. Nagy Emese balassagyarmati előadása videón